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Viv Corringham, Peter Cusack
OPERET

1. Half Live mp3
2. Stojan Na Stanka
3. My heart's In Motian
4. Operet
5. Jenny McNeilly
6. Hasretim Yavrums
7. Intro (Holloway Road)
8. Holloway Road
rere 121 CD 2001 49’34

 

Viv Corringham voice
Peter Cusack guitar, bouzouki, live electronics, enviromental recordings
John Edwards bass
Tom Chant soprano sax
Sukhdeep Singh tabla

Viv Corringham lebt in London und ist vor allem an der Erkundung der Möglichkeiten interessiert, Improvisation und Elektronik mit der Musik aus Südosteuropa und Vorderasien zu verbinden. Sie leitet dort unter anderem die Gruppe SHIMAL, die sich mit der Re-Interpretation traditioneller türkischer Musik im zeitgenössischen Kontext beschäftigt. International bekannt ist sie seit Beginn der 80er Jahre. Sie arbeitete mit Lol Coxhill, Lawrence Casserley, Martin Tetreault, Eddie Prevost und vielen anderen zusammen.
Peter Cusack ist schon lange aktiv in der elektro-akustischen und improvisierten Musik. Viele Tourneen und Veröffentlichungen, u.a. die Zusammenarbeit mit Clive Bell, Nick Collins, Alteration, Chris Cutler und Max Eastley, förderten seinen Bekanntheitsgrad international.
OPERET vereinigt sieben Songs, die allesamt allgemeine menschliche Emotionen und ungewöhnliche Melodien verbindet. Die Songs sind nicht „authentisch". In den Kompositionen werden vielmehr Soundstrukturen von London und Umgebung, Bruchstücke der Originalsongs und Live-Instrumente ineinander verwoben. Aber das geschieht nicht durch post-modernistische Dekonstruktion. Die Musik versucht eher , den Hörer mit auf eine Reise zu nehmen, zu dem was wir gerade jetzt, hier und heute, hören.

"Operet", a collaboration between Eastern Mediterranean singer Viv Corringham and experimental guitarist Peter Cusack, is one of those very few gems that blend songwriting, traditional music, and avant-garde -- the closest comparison in terms of approach would be the early 1980s Japanese group After Dinner. Corringham¹s deep mezzo voice, similar to Jewish singer Chava Alberstein, graces the seven songs included here. Cusack¹s work is split in two: inspired but straight guitar and bouzouki playing, laying down strummed chords or leading Arabic-sounding lines on one side, heavy electronic treatments on the other. The electronic work includes live sampling, various digital enhancements, and the inclusion of environmental recordings of London and snippets from more traditional recordings of some of the songs. Three of them come from Macedonian, Azerbaijan and Turkish folklore. Singer and guitarist are supported by few but impressive musicians: London free improv¹s in-demand bassist John Edwards, laying down some delicate work, soprano saxophonist Tom Chant, and Sukhdeep Singh on tabla (he plays a mean solo on "My Heart¹s in Motion". The electronic and acoustic aspects of the album come together nicely, the former tying up the latter without killing its spirit. "Operet" feels like a phantasized journey. The listener dreams awaken of Eastern Mediterranean villages, but he is still sitting in a London (or any other big city) apartment: street sounds keep cutting in, disturbing the force -- some of them you won¹t know if they actually come from your speakers or your windows until you listened to "Operet" a few times. Strongly recommended to fans of intelligent avant-pop (Anna Homler, Iva Bittova, Haco, etc.).
François Couture, All-Music Guide

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