Viv Corringham, Peter Cusack
OPERET
1. Half Live mp3
2. Stojan Na Stanka 3. My heart's In Motian 4. Operet 5. Jenny McNeilly 6. Hasretim Yavrums 7. Intro (Holloway Road) 8. Holloway Road |
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rere 121 CD 2001 49’34
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Viv Corringham | voice |
Peter Cusack | guitar, bouzouki, live electronics, enviromental recordings |
John Edwards | bass |
Tom Chant | soprano sax |
Sukhdeep Singh | tabla |
Viv Corringham lebt in London und ist vor allem an der Erkundung
der Möglichkeiten interessiert, Improvisation und Elektronik mit der Musik aus
Südosteuropa und Vorderasien zu verbinden. Sie leitet dort unter anderem die
Gruppe SHIMAL, die sich mit der Re-Interpretation traditioneller türkischer
Musik im zeitgenössischen Kontext beschäftigt. International bekannt ist sie
seit Beginn der 80er Jahre. Sie arbeitete mit Lol Coxhill, Lawrence Casserley,
Martin Tetreault, Eddie Prevost und vielen anderen zusammen.
Peter Cusack ist schon lange aktiv in der elektro-akustischen und improvisierten
Musik. Viele Tourneen und Veröffentlichungen, u.a. die Zusammenarbeit mit Clive
Bell, Nick Collins, Alteration, Chris Cutler und Max Eastley, förderten seinen
Bekanntheitsgrad international.
OPERET vereinigt sieben Songs, die allesamt allgemeine menschliche Emotionen
und ungewöhnliche Melodien verbindet. Die Songs sind nicht „authentisch". In
den Kompositionen werden vielmehr Soundstrukturen von London und Umgebung, Bruchstücke
der Originalsongs und Live-Instrumente ineinander verwoben. Aber das geschieht
nicht durch post-modernistische Dekonstruktion. Die Musik versucht eher , den
Hörer mit auf eine Reise zu nehmen, zu dem was wir gerade jetzt, hier und heute,
hören.
"Operet", a collaboration between Eastern Mediterranean singer
Viv Corringham and experimental guitarist Peter Cusack, is one of those very
few gems that blend songwriting, traditional music, and avant-garde -- the closest
comparison in terms of approach would be the early 1980s Japanese group After
Dinner. Corringham¹s deep mezzo voice, similar to Jewish singer Chava Alberstein,
graces the seven songs included here. Cusack¹s work is split in two: inspired
but straight guitar and bouzouki playing, laying down strummed chords or leading
Arabic-sounding lines on one side, heavy electronic treatments on the other.
The electronic work includes live sampling, various digital enhancements, and
the inclusion of environmental recordings of London and snippets from more traditional
recordings of some of the songs. Three of them come from Macedonian, Azerbaijan
and Turkish folklore. Singer and guitarist are supported by few but impressive
musicians: London free improv¹s in-demand bassist John Edwards, laying down
some delicate work, soprano saxophonist Tom Chant, and Sukhdeep Singh on tabla
(he plays a mean solo on "My Heart¹s in Motion". The electronic and acoustic
aspects of the album come together nicely, the former tying up the latter without
killing its spirit. "Operet" feels like a phantasized journey. The listener
dreams awaken of Eastern Mediterranean villages, but he is still sitting in
a London (or any other big city) apartment: street sounds keep cutting in, disturbing
the force -- some of them you won¹t know if they actually come from your speakers
or your windows until you listened to "Operet" a few times. Strongly recommended
to fans of intelligent avant-pop (Anna Homler, Iva Bittova, Haco, etc.).
François Couture, All-Music
Guide